Wszystkie kolekcje
Publikacja ogłoszeń
Jak opublikować ogłoszenie w danym miejscu publikacji?
Moduł Poleceń Pracowniczych – czym jest i jak z niego korzystać?
Moduł Poleceń Pracowniczych – czym jest i jak z niego korzystać?

Moduł Poleceń Pracowniczych w eRecruiter pozwala wdrożyć/usprawnić i zautomatyzować system poleceń kandydatów przez pracowników Twojej firmy

Agnieszka Otręba avatar
Napisane przez Agnieszka Otręba
Zaktualizowano ponad tydzień temu

Moduł Poleceń Pracowniczych (MPP) obejmuje perspektywę 3 użytkowników:

W tym artykule omówimy perspektywę każdego użytkownika i poznamy możliwości, które daje mu system. Obejrzyj wideo instruktażowe lub przeczytaj artykuł, aby poznać szczegóły.

Moduł Poleceń Pracowniczych dostępny jest zarówno w polskiej, jak i angielskiej wersji językowej. Wybranie jednego z tych języków wpłynie na prezentację treści na stronie poleceń - na język nagłówków, komunikatów i przycisków. Nie wpłynie natomiast na same ogłoszenia widoczne na stronie poleceń - nazwy stanowisk czy treści ogłoszeń.

TIP: Język strony poleceń jest niezależny od języka systemu - przykładowo system eRecruiter można obsługiwać po polsku, zaś stronę poleceń wyświetlać w języku angielskim.

Domyślnym językiem jest język polski. Zmiany na język angielski może dokonać tylko Administrator systemu.

Moduł Poleceń Pracowniczych z perspektywy rekrutera

MPP pomoże Ci w tańszy i często szybszy sposób (np. w porównaniu do publikacji ogłoszenia na płatnym portalu) pozyskać kandydatów. W kilka kliknięć dopasujesz stronę Poleceń Pracowniczych do potrzeb firmy i opublikujesz na niej ogłoszenia – analogicznie do publikacji ogłoszeń z eRecruiter w innych miejscach. Bez trudu zaraportujesz także dane z rekrutacji – informacje o kandydacie oraz dane polecającego pracownika znajdziesz w systemie.

Wdrożenie systemu poleceń wpłynie pozytywnie na morale pracowników. Zyskają poczucie realnego wpływu na kształt firmy, a dzięki wypłacie benefitu, poczują się docenieni. Będą także bardziej skorzy, by polecać kolejnych dopasowanych do wymagań stanowiska kandydatów.

Gdzie znajdę i jak zedytuję Moduł Poleceń Pracowniczych?

Aby włączyć Moduł Poleceń Pracowniczych w Twojej firmie, skontaktuj się ze swoim Opiekunem eRecruiter.

MPP znajdziesz w Ustawieniach → Publikacja ogłoszeń → Polecenia Pracownicze.

TIP: polecenia pracownicze (PP) są osobnym miejscem publikacji, analogicznym np. do Pracuj.pl czy Intranetu. Więcej informacji o tym, jak opublikować ogłoszenie w module, przedstawiamy w dalszej części artykułu.

Sekcja "Link"

W sekcji “Link” dostępny jest adres strony www, na której znajdują się wszystkie opublikowane poprzez MPP ogłoszenia. Możesz skopiować go w łatwy sposób, klikając w znajdującą się obok niego ikonę kopiowania. Po kliknięciu bezpośrednio w link przejdziesz do strony z ogłoszeniami, którą zobaczą pracownicy Twojej firmy.

Sekcja "Konfiguracja"

W sekcji “Konfiguracja” dopasujesz wygląd Modułu do potrzeb organizacji: dodasz baner, wkleisz lub napiszesz własny tekst powitalny, dodasz link do regulaminu i klauzulę RODO oraz zmienisz elementy identyfikacji wizualnej.

Przejdźmy zatem przez elementy Modułu Poleceń Pracowniczych, które można konfigurować:

  • Sekcja powitalna - w tej sekcji możesz dodać baner i tekst powitalny. Baner będzie widoczny na samej górze strony poleceń. Możesz także pozostawić baner z grafiką domyślną.

  • Tekst powitalny - to wstępna informacja dla pracowników korzystających ze strony poleceń pracowniczych. W tym polu umieść krótkie wyjaśnienie, czym jest ta strona i jaki jest jej cel. Możesz też opisać, dlaczego warto dokonywać poleceń kandydatów. Tekst powitalny jest skierowany jedynie do osób pracujących w Twojej firmie, kandydaci go nie zobaczą.

  • Regulamin lub inne dokumenty – w tym polu umieść link kierujący do regulaminu programu poleceń. Regulamin powinien być dostosowany do potrzeb Twojej firmy i stworzony we współpracy z działem prawnym. Uzupełnienie tego pola nie jest obowiązkowe, jednak jest rekomendowane.

TIP: Dowiedz się więcej o tworzeniu regulaminu z artykułu na naszym blogu: Zasady programu poleceń pracowniczych – jak sformalizować rekomendacje pracownicze w firmie

  • Nagłówki na ogłoszeniu - jeśli chcesz używać własnych nagłówków przy publikacji ogłoszenia, włącz opcję ukrywania nagłówków. Wtedy domyślne (systemowe) nagłówki nie będą widoczne.

  • Działy na ogłoszeniu - włącz tę opcję, jeśli chcesz ukryć nazwy działów firmy na ogłoszeniu.

Wszystkie zmiany w sekcji "Konfiguracja” zapisują się automatycznie, dlatego aby je zobaczyć, wystarczy odświeżyć stronę Poleceń Pracowniczych.

Sekcja "Szablony"

W tej sekcji możesz dodać elementy identyfikacji wizualnej Twojej firmy, ważne w budowaniu spójnego wizerunku jako pracodawcy: logo firmy, baner i kolor wiodący.

Dzięki szablonom możesz podczas publikacji ogłoszenia wybrać wygląd ogłoszenia, który zobaczą kandydaci. Dzięki temu jeszcze lepiej zadbasz o employer branding i poinformujesz kandydata, z jakiej spółki lub obszaru (np. magazyn, produkcja, centrala) jest to ogłoszenie.

TIP: Pierwszy szablon ma nazwę "Layout domyślny". Ten szablon jest wyjątkowy, bo spełnia dwie funkcje - nie tylko wpływa na wygląd ogłoszeń w tym szablonie, ale także na wygląd całej strony poleceń pracowniczych. Dlatego każdy powinien go skonfigurować i nie da się go usunąć.

TIP: Kolor wiodący będzie wyświetlany na następujących elementach: ramki ogłoszeń i linków, ikony, hiperłącza, przyciski. Ilustruje to poniższa grafika:

TIP: baner widoczny jest jedynie na ogłoszeniu, które widzi polecany kandydat.

Przy pomocy szablonów możesz zastosować różny wygląd dla strony poleceń pracowniczych i dla każdego z ogłoszeń. Nie ma limitu szablonów, które możesz dodać. Oczywiście możesz posługiwać się też tylko jednym, domyślnym szablonem.

Wszystkie zmiany w sekcji "Szablony” zapisują się automatycznie, dlatego aby je zobaczyć, wystarczy odświeżyć stronę Poleceń Pracowniczych.

Sekcja "Wiadomość do polecających"

W tym miejscu zadecydujesz o treści powiadomienia, które otrzyma pracownik, gdy polecona przez niego osoba zaaplikuje na stanowisko (skorzysta z linku polecającego). Możliwa jest zmiana tematu i treści domyślnej wiadomości, jak również wyłączenie automatycznej wysyłki takich powiadomień do pracowników.

Sekcja "Formularz dla pracowników"

W tym miejscu zdecydujesz, które pola w formularzu generowania linku przez pracowników mają być widoczne oraz obowiązkowe [w tej części artykułu sprawdzisz, jak wygląda taki formularz]. Wyjątkiem jest pole "Imię i nazwisko", które zawsze jest obowiązkowe i widoczne na formularzu. W ostatnim polu, "Identyfikator pracownika", możesz wpisać własną nazwę, klikając w trzy kropki.

Pola, które oznaczysz jako obowiązkowe, będą zaznaczone czerwoną gwiazdką na formularzu dla pracownika.

W dalszej części znajdziesz Instrukcje dla pracowników - tutaj możesz wpisać instrukcje dla pracowników lub wkleić treść klauzuli RODO, która będzie informować, że dane będą przetwarzane na potrzeby programu Poleceń Pracowniczych. Pole nie jest obowiązkowe.

Publikowanie ogłoszenia Poleceń Pracowniczych w eRecruiter

Publikacja ogłoszenia PP w systemie odbywa się analogicznie do publikowania innych ogłoszeń w eRecruiter. Polecenia Pracownicze są jednym z dostępnych miejsc publikacji ogłoszeń, obok np. Pracuj.pl czy Strony Kariery. Możesz wybrać PP jako miejsce publikacji zarówno podczas tworzenia ogłoszenia (w trzecim kroku: publikacja ogłoszenia), jak i dodać Polecenia Pracownicze jako miejsce publikacji już istniejącego ogłoszenia.

Podczas publikacji w ramach Poleceń Pracowniczych możesz dodać bonus za polecenie kandydata. W polu “Bonus” wpisz wartość liczbowo lub słownie. Uzupełnienie tego pola nie jest obowiązkowe, jednak jest rekomendowane.

Następnie wybierasz datę publikacji. Jeśli korzystasz z kilku szablonów wizualnych ogłoszeń, podczas publikacji możesz wybrać dla każdego ogłoszenia, w jakim ma się wyświetlać szablonie.

Dodatkowo na tym etapie znajdziesz link, który przeniesie Cię do strony modułu poleceń.

Widok osoby poleconej w systemie

Polecenie Pracownicze pokazuje się jako źródło w kolumnie “Data i źródło” na liście kandydatów z danej rekrutacji (zakładka “Rekrutacje” w systemie). Po najechaniu na etykietę “Polecenie Pracownicze” pokazuje się dymek z informacją, kto polecił tego kandydata - imię i nazwisko polecającego pracownika (oraz adres e-mail, jeśli pracownik wypełnił to pole w formularzu). Informacja o poleceniu pokazuje się także na Karcie Kandydata, na IKK oraz w raporcie Lista kandydatów.

Co więcej, w zakładce "Moi Kandydaci" dostępny jest filtr: polecenia pracownicze. Po jego zaznaczeniu, na liście będę widoczni tylko kandydaci, którzy zostali poleceni przez pracownika firmy do co najmniej jednej z rekrutacji.

Dzięki przejrzystej informacji z MPP w systemie eRecruiter, zarządzisz danymi z poleceń wygodnie i – co ważne – bezpiecznie z punktu widzenia RODO. Monitorowanie i rozliczanie efektów poleceń stanie się szybkie i intuicyjne!

Raport Poleceń Pracowniczych

Raport podsumowujący polecenia pracownicze znajduje się w zakładce Raporty -> Ogólne -> Polecenia pracownicze. Obejmuje on dwie zakładki (arkusze excel): "poleceni kandydaci" oraz "linki polecające". W pierwszej z nich znajdują się informacje takie jak: dane kandydata i osoby polecającej, wysokość bonusu, nazwa rekrutacji, aktualny etap rekrutacji, na którym przebywa kandydat czy data rozpoczęcia pracy. Z kolei w zakładce "linki polecające" widoczne są wszystkie wygenerowane przez pracowników linki polecające. Dzięki temu można sprawdzić m.in.:

  • jak bardzo program cieszy się powodzeniem w firmie (ile linków polecających zostało wygenerowanych przez pracowników),

  • które stanowiska są chętniej polecane,

  • którzy pracownicy są najbardziej aktywni w polecaniu.

W raporcie można wybrać albo zakres dat aplikacji kandydata, albo zostawić puste pole daty, czego konsekwencją będzie wygenerowanie wszystkich danych od początku włączenia Modułu Poleceń Pracowniczych. Aby wygenerować ten raport, nie trzeba mieć włączonego Modułu Raporty Expert - wystarczy mieć włączony Moduł Poleceń Pracowniczych.

TIP: W raporcie widać dokładną datę i godzinę każdej aplikacji, dlatego jeżeli kandydat zaaplikuje z poleceń 2 różnych pracowników, wiadomo będzie, który pracownik polecił kandydata jako pierwszy i może otrzymać bonus w przypadku zatrudnienia kandydata.

raport MPP

Moduł Poleceń Pracowniczych z perspektywy pracownika polecającego

Gdy zakończysz konfigurację strony Poleceń Pracowniczych i opublikujesz na niej ogłoszenia, możesz wysłać link do strony pracownikom Twojej firmy. Po wejściu na stronę pracownik zobaczy elementy ustawione wcześniej podczas konfiguracji: tekst powitalny, link do Regulaminu, klauzulę RODO, a także wszystkie opublikowane tu, aktualne oferty pracy i ich wyszukiwarkę. Jeżeli firma korzysta z Modułu Spółek, pracownik zobaczy także filtr, dzięki któremu wyświetli ogłoszenia tylko z wybranej spółki.

Każdy kafelek prezentuje osobną ofertę. Pracownik zobaczy na nim: nazwę ogłoszenia (na jakie stanowisko jest prowadzona rekrutacja), datę publikacji, nazwę firmy, miejsce pracy (lokalizację), a także podgląd ogłoszenia i przycisk, który generuje link polecający.

Klikając w podgląd ogłoszenia, pracownik może zapoznać się z jego treścią i ocenić, czy kandydat, którego chce polecić, jest dopasowany do wymogów stanowiska. Z kolei przycisk “Poleć Pracownika” przekieruje go do generowania indywidualnego linku polecającego. Dzięki niemu zobaczysz w systemie, który pracownik polecił konkretnego kandydata.

Generowanie linku

Aby wygenerować link polecający, pracownik powinien uzupełnić wszystkie pola, które oznaczysz jako obowiązkowe. Jeśli oznaczysz jakieś pola jako nieobowiązkowe, pracownik nie będzie musiał ich wypełniać. Ich uzupełnienie ułatwi jednak późniejszą komunikację pracownika z działem HR i Kadr (np. dotyczącą wypłaty bonusu za skuteczne polecenie). Te dane będą także widoczne w raporcie Modułu Poleceń, o którym pisaliśmy wyżej.

Po kliknięciu w przycisk “Generuj link”, pracownik zobaczy indywidualny link, który może skopiować i wysłać do polecanych kandydatów np. mailowo lub umieszczając w swoich mediach społecznościowych.

Gdy kandydat skorzysta z linku polecającego, by zaaplikować na ofertę pracy, pracownik może automatycznie otrzymać maila z informacją o tym fakcie.

Moduł Poleceń Pracowniczych z perspektywy poleconego kandydata

Kandydat, do którego zostanie przesłany link polecający, po kliknięciu w niego zobaczy komunikat informujący o poleceniu.

Po jego zamknięciu lub po kliknięciu przycisku “Zobacz ogłoszenie”, przejdzie do oglądania treści ogłoszenia.

Ogłoszenie zawiera te informacje, które zostaną uzupełnione przez rekrutera przy publikacji ogłoszenia w eRecruiter. W każdym ogłoszeniu znajduje się nazwa stanowiska, nazwa firmy, miejsce pracy (miasto lub województwo, lub oba), a także przycisk “Aplikuj”. Po kliknięciu przycisku “Aplikuj”, kandydat zostaje przekierowany do formularza aplikacyjnego, który otwiera się w nowej karcie.

Przeczytaj również:

Czy to odpowiedziało na twoje pytanie?